Vuosi vaihtui jälleen. Takana on jo muutama vuosi yrittäjän taivalta, enkä vaihtaisi niistä yhtään pois. Tässä blogipostauksessa kerron mistä kaikki alkoi, kuinka päädyimme tähän pisteeseen ja mitä odotan tulevaisuudelta.

Olipa kerran Tomi Tikkanen, eli minä, mies joka rakastaa tehdä töitä käsillään. Tämän miehen unelmat saivat odottamattoman sysäyksen vuonna 2019 eräiltä Tinder-treffeiltä. Jep! Niiltäpä juuri.
Elämäni oli tuolloin melko tavallista. Olin myyjänä Pekkaniskalla ja elämä rullasi melko normaaleja latujaan. Kaipasin kuitenkin jotain enemmän. Näillä treffeillä havahduin siihen kuinka jälleen julistan suureen ääneen miten paljon tykkään näprätä, rakentaa ja sisustaa.
Seuralaiseni heitti ilmoille ajatuksen, että jos kerran osaan, niin miksi en tee siitä isompaa juttua. Silloin en vielä osannut vastata, mutta muutamaa viikkoa myöhemmin seisoin hänen takapihallaan, vasara kädessä. Pian hänellä oli upouusi 10 neliön kokoinen valkolakattu terassi. Kun näin hänen ilmeensä valmiin työn äärellä, tajusin että näitä ilmeitä haluan nähdä lisää.
En kuitenkaan heti laittanut firmaa pystyyn. Kohtalo (tai tässä tapauksessa Tinder) ei kuitenkaan jättänyt asiaa tähän, vaan sain toisenkin merkin tältä ylimaalliselta taholta. Eräs toinen deitti nimittäin johti minut pian Vuosaareen ja huomasin jälleen olevani työkalupakin kanssa liikkeellä. Silloinkin laitettiin terassia, mutta paneloitiin myös neidon makuuhuonetta. Totesin, että jonkinlainen markkinarako tässä on.
Myyjästä sisustustimpuriksi vuonna 2020

Kuten usein käy, nälkä kasvaa syödessä. Olin nyt päässyt maistamaan miltä tuntuisi tehdä remppahommia tilaustöinä. Motivaatio myyjän hommiin alkoi laskea ja oma firma houkutteli yhä enemmän. Lopulta päätin heittää hyvästit vakityölle ja perustin oman yrityksen.
Ideana oli tehdä Lauttasaaressa ja lähialueilla pieniä asennus- ja korjaustöitä, mutta en kuitenkaan halunnut mitään perinteistä remonttifirmaa. Minulla oli visio, jossa painotin tyylikkyyttä, erinomaista asiakaspalvelua, nopeutta ja persoonallisuutta.
Jo tässä vaiheessa ajattelin, että on myös tärkeää miltä toiminta näyttää ulospäin ja laitoin viestiä yläkerran naapurilleni Valtteri Kantaselle (www.valtterikantanen.com) jonka tiesin olevan visuaalisesti lahjakas ammattivalokuvaaja. Hän otti ensimmäiset yritykseni brändikuvat kaapelitehtaalla erään arvostetun huonekaluliikkeen tiloissa. Yhteistyö toimi niin hyvin, että se on jatkunut näihin päiviin asti.
Mielikuva tekemisen laadusta koostuu pienistä palasista. Visuaalisuuden ohella tärkeää on myös se miten toisten ihmisten kodeissa toimitaan. Erään varhaisen asiakkaan toteamus tekemäni asennuskeikan jälkeen: “Täällähän tuoksuu mango”, onkin jäänyt eräänlaiseksi lentäväksi lauseeksi ja kuvaa hyvin toimintatapaa. Kunnioitamme ihmisten koteja. Ei sotketa paikkoja, eikä lampsita likaisilla kengillä joka paikkaan. Kun lähden pois, jätän paikat siistiksi. Ehkä joskus se mangon tuoksu siellä lähtiessäni leijaileekin.
Sissimarkkinoinnilla ja fillarilla alkuun

Ensimmäinen markkinointikampanjani oli yksinkertainen: teetin tekemistäni töistä niin hyviä kuvia kuin pystyin, painatin pari tuhatta flyeria ja laitoin ilmoituksen Lauttasaaren Facebook-ryhmään. Pian minulla oli enemmän tilauksia kuin ehdin käsitellä. Ymmärsin nopeasti, että vaikka olen taitava käsistäni, yrityksen pyörittämiseen tarvittiin muutakin: asiakashallintajärjestelmä, selkeä hinnoittelu ja ennen kaikkea suunnitelmallisuus. Kumppaneita tajusin ottaa mukaan vasta vähän myöhemmin.
Ensimmäiset keikkani tein fillarilla. Kyllä, luit oikein. Iso reppu selässä poljin ympäri Lauttasaarta: ripustin verhotankoja, asensin peilejä ja säädin kaapinovia. Sirkkeli oli kiinnitetty polkupyörän etukoriin kiristysliinoilla. Ennen liikkeelle lähtöä laskin tarkasti, että minulla on kutakin kohdetta varten juuri oikea määrä kiinnikkeitä, nippusiteitä, ruuveja ja muuta tarvittavaa.
Jotkut asiakkaat eivät voineet uskoa, että ihan oikeasti pyöräilin työkalut mukana. Ihmisten kasvoilla näin huvittuneisuutta mutta myös arvostusta. Lopulta tästä tuli joksikin aikaa kiinteä osa brändiäni. Olin se “Pyöräilevä sisustustimpuri”. Otan edelleenkin fillarin alle aina välillä, vaikka usein käytössä onkin jo nykyisellään pakettiauto. Tavallisen fillarin ohella matkaa taitetaan myös sähköpyörällä.
Osakeyhtiö vuonna 2022

Parin ensimmäisen toimintavuoden jälkeen alkoi olla selvää, että haluan kasvattaa yritystäni lisää ja kehittää toimintaani pitkäjänteisesti. Halusin rakentaa yritystoimintaani ammattimaisemmalle pohjalle ja aloin valmistella siirtymistä osakeyhtiömuotoon.
Tässä vaiheessa ystäväni Jarkko Liimatainen Go Visualilta (www.govisual.fi) vinkkasi minulle kahdesta uudesta ammattilaisesta, jotka voisivat auttaa:
- Teemu Nevalainen (www.uppie.fi) rakensi yritykselleni verkkosivut, jotka olivat selkeät, helppokäyttöiset ja asiakkaille houkuttelevat. Hän varmisti, että sivustoni antoi ammattimaisen ensivaikutelman ja auttoi asiakkaita löytämään minut helposti.
- Samuli Koivulahti (www.sakonstudio.fi) vastasi verkkosivujen sisällöstä ja hakukoneoptimoinnista, sekä kiteytti yritykseni arvot selkeiksi ja puhutteleviksi viesteiksi. Näiden lisäksi Samuli käynnisti myös yritykseni Google Ads -mainonnan, joka alkoi nopeasti tavoittamaan oikeita asiakkaita.
Teemun ja Samulin työn ansiosta yritykseni sai uskottavan digitaalisen jalanjäljen, joka tuki kasvua. Vuonna 2022 siirryin jatkamaan liiketoimintaa osakeyhtiönä. Samalla toimintaan tuli yhä lisää kierroksia. Halusin olla esimerkki siitä, miten yrittäjä voi luoda jotain merkittävää omilla ehdoillaan ja kuinka asioita voi tehdä hieman eri tavalla.
Opin, miten hallitaan remonttitiimejä, kuinka yhdistetään tehokkaat akustiikkaratkaisut silmiä hivelevään designiin ja miten luodaan tiloja, jotka näyttävät hyvältä, mutta toimivat myös käytännössä. Pienemmät projektit toki rullasivat edelleen mukana.
Vuonna 2023 oli pakko investoida jo pakettiautoonkin ja oman brändin merkitys alkoi korostua. Luottokuvaajani Valtteri Kantanen (www.valtterikantanen.com) otti pakettiautoni kylkiin tyylikkäät delux-kuvat ja ristin hänet kertaheitolla Tikkasen brand manageriksi.
Vuoden 2024 aikana kasvatimme ja kehitimme liiketoimintaa entisestään. Löysin yhteistyökumppaneiksi taitavia suunnittelijoita ja sisustusrakentamisen ammattilaisia. Teimme myös lisää työtä brändimme kehittämiseksi ja uudistimme sitä. Pohdittiin myös rekrytointiasioita ja tehtiin linjauksia pitkälle tulevaisuuteen.
Päätettiin myös, että nyt vuoden 2025 alussa laitetaan iso pyörä pyörimään ja startataan rekry!
Tervetuloa kasvun vuosi 2025!
Tänä vuonna aiomme kolminkertaistaa liikevaihtomme ja etsimme juuri nyt aktiivisesti uusia ammattilaisia tekemään kanssamme yhteistyötä.
Meidät erottaa vastaavista toimijoista erityisesti nämä periaatteet:
1. Reiluus ja ratkaisukeskeisyys
Meidän toimintamme perustuu siihen, että asiat tehdään reilusti ja rehellisesti ja että ongelmat hoidetaan, eivätkä ne jää asiakkaan murheeksi. Jos projektin aikana tulee vastaan yllätyksiä, kuten kosteuden vaurioittama lattia tai muu odottamaton tilanne, nostetaan kissa pöydälle saman tien. Keskitymme löytämään parhaan ratkaisun nopeasti ja asiakkaan etu edellä. Tämä toimintatapa rakentaa luottamusta paremmin kuin katteettomat lupaukset tai ongelmien lakaiseminen maton alle.
2. Aikataulut pitävät ja hommat tehdään hymyissä suin
Meille aikatauluista kiinni pitäminen on itsestäänselvyys. Projektit lähtevät käyntiin kahden viikon sisällä sopimuksesta, ja hommat hoidetaan ajallaan valmiiksi. Tämä on yksi syy, miksi asiakkaamme palaavat kerta toisensa jälkeen. Lisäksi työssä pidetään aina yllä positiivinen fiilis. Nauru kuuluu työmaalle ja tuo mukanaan rennon, mutta tehokkaan tekemisen hengen. Hyvä henki näkyy aina myös lopputuloksessa.
3. Odotusten mukainen työnjälki ja viimeistelty kokonaisuus
Olipa kyse pienestä asennustyöstä tai laajasta toimitilaremontista, lähdemme liikkeelle asiakkaan todellisista tarpeista. Emme lähde ehdoin tahdoin ampumaan tykillä kärpästä, vaan ehdotamme ratkaisuja, jotka ovat oikeasti järkeviä. Jälkeemme jää vain siistejä, huoliteltuja tiloja, joissa työn jälki kestää sekä katseet että käyttöä. Saattaapa sinne joskus jäädä se legendaarinen mangon tuoksukin leijailemaan. Asiakkaan tyytyväisyys on aina etusijalla.
Tulevaisuus rakentuu edelleen samoille arvoille
Vuosi 2025 on meille kasvun ja uusien mahdollisuuksien vuosi. Arvot, jotka ovat kantaneet meidät tähän asti, vievät meidät myös tulevaisuuteen. Haluamme olla ketterä, avoin ja reilu työyhteisö, jossa on helppo hengittää ja hauska tehdä töitä ja tämä sama asenne näkyy kaikessa, mitä teemme.
Matkani yrittäjänä jatkuu, mutta tänä vuonna haluan tiimiini lisää tekijöitä. Jos tunnet huipputekijöitä ja osaajia sisustusrakentamisen alalta, kannattaa vinkata hänelle meistä. Jos olet itse tällainen osaaja, laita heti viestiä!
Tässä vaiheessa olemme erityisen kiinnostuneita yhteistyöstä laskutettavien ammattilaisten kanssa, jotka kaipaavat lisää hommia, mutta jättävät mieluusti projekteista sopimisen meille.
– – – – – –
Aivan mahtavaa vuotta 2025 myös sinne ruudun toiselle puolelle. Täällä ollaan valmiina uuden vuoden haasteisiin ja uusiin projekteihin. Jos kaipaat tekijää tai haluat liittyä tiimiimme, ota yhteyttä tästä.

T. Tomi Tikkanen
Sisustustimpuri